Burgerschap
visie stichting Op Kop
In onze visie geven wij aan waar wij voor gaan:
Wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school toegerust is, als wereldburger, om te participeren in een snel veranderende samenleving.
Onze leerlingen trekken zelfbewust de wijde wereld in met de basisvaardigheden op zak. Vanuit een breed aanbod zijn onze leerlingen zelf eigenaar van de ontwikkeling van hun talentn. Zij zijn toekomstbehendig en weten op creatieve wijze hun talenten in te zetten.
Visie op burgerschap:
Wij zijn ons bewust van de diversiteit in leefomgeving, waarin kinderen opgroeien. Wij laten onze kinderen kennismaken met deze diversiteit door ervaringen op te doen met deze verschillen. Ook nemen we hierin het heden en het verleden mee.
Deze kenmerken vragen van ons in het onderwijs om onze leerlingen expliciet te laten kennismaken met verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele geaardheid. Door kennis ontstaat er inzicht en begrip voor elkaar.
Visie op de mens en samenleving:
Wij creëren, binnen elke school van Stichting Op Kop, een omgeving waarbinnen kinderen, ouders en medewerkers worden gestimuleerd om vanuit een open en nieuwsgierige houding mee te denken en te participeren. Hierbij hebben de volwassenen een voorbeeldfunctie in houding en gedrag.
Vanuit waarden en normen dragen we respect uit richting het individu. Om dit vorm te geven, bespreken wij de dilemma’s en voeren we het gesprek over het spanningsveld tussen individuele en groepsbelangen. Binnen op Kop wordt er naar elkaar geluisterd en het gesprek gevoerd, zonder oordeel, veroordeling of beoordeling.
We realiseren ons dat in onze maatschappij niet alles maak- of oplosbaar is. Verschillen mogen er zijn en dat respecteren we van elkaar. Het vraagt van ons veerkrachtigheid om met de hedendaagse maatschappij om te kunnen gaan.
Houding:
Alle medewerkers van stichting Op Kop werken vanuit de basisgedachte: ”je mag zijn wie je bent”.
Medewerkers hebben een voorbeeldfunctie en zij zijn in staat om meervoudig partijdig te zijn: alle perspectieven worden gehoord, grenzen worden gesteld en veiligheid wordt geboden. Wij doen dit vanuit een open en nieuwsgierige houding, we zijn verdraagzaam naar de ander en onszelf. We zijn in staat om te gaan met tegenslag. We vinden het belangrijk om dromen en idealen te hebben en deze na te streven.
Visie obs Aremberg
OBS Aremberg heeft in de afgelopen 3 schooljaren (2022-2023 / 2021-2022 / 2020-2021) een gemiddelde schoolweging van 33,0. Afgezet tegen een leerlingenaantal van gem. 150 lln., is dit percentage hoog te noemen. Onze schoolbevolking kenmerkt zich door een mix van Nederlandse en nietNederlandse achtergrond van de kinderen. We zien dat kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond meer moeite hebben met het verwerven van de Nederlandse taal. Stap 2: visie op burgerschap We willen een school zijn waarin het kind kan spelen en leren en waarin he
Visie op burgerschap
We willen een school zijn waarin het kind kan spelen en leren en waarin het op allerlei manieren de mogelijkheid heeft de wereld te verkennen. Wij zijn een school waar ouders, leerkrachten en kinderen samen werken aan de eigentijdse ontwikkeling van de school en het onderwijs afgestemd is op de ontwikkeling van de kinderen. We proberen een onderwijsleersituatie te scheppen die rekening houdt met het ontwikkelen van verstandelijke, sociaal-emotionele, motorische en creatieve vaardigheden. Wij vinden het belangrijk dat onze school een plaats is waar elk kind zich veilig en geaccepteerd voelt en waar kinderen leren respect voor elkaar te hebben en leren samenwerken. Door het kind positief te benaderen, willen we het vertrouwen en de zelfkennis van het kind te vergroten. De leerlingen voelen zich met de leerkrachten medeverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Het leerklimaat is uitdagend en komt tegemoet aan de mogelijkheden van ieder kind, bevordert het zelfstandig werken, de zelfontplooiing en de voorbereiding op het voortgezet onderwijs en de toekomstige rol in de maatschappij.
Doelen / inpassing
OBS Aremberg is een gecertificeerde KiVa-school. De grondgedachte van Kiva is gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen.
1. Omgaan met conflicten
Wij willen dat onze kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Vertrouwen in elkaar is hierbij de basis voor het creëren van rust in de klas het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Middels KiVa zetten wij in op positieve groepsvorming en stimuleren de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. In groep 7 zetten wij het weerbaarheidsproject “Marietje Kessels” om de mentale en fysieke weerbaarheid van onze kinderen te vergroten. Een van de leerkrachten is gedragsspecialist. Regelmatig observeert en begeleidt zij kinderen of een groep op het gebied van gedrag en omgang met conflicten.
2. Kennis en respect voor de democratie en rechtstaat
Onze school is een democratie in het klein. Wij werken met een leerlingenraad die bestaat uit kinderen van groep 5 t/m 8. De leerlingenraad denkt actief mee in mogelijkheden voor de kinderen op school. Vanaf groep 1 t/m 8 werken wij toe naar het inzetten van coöperatieve werkvormen als debatteren en discussie. Hiervoor maken wij gebruik van het aanbod dat in de taalmethode verworven zit. In de periode van 4 /5 mei besteden wij aandacht aan het belang van de Nationale Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. De leerlingen van groep 7 en 8 hebben een actieve rol tijdens de dodenherdenking op 4 mei in Zwartsluis. Via onze WO-methode (onderdeel: aardrijkskunde en geschiedenis) besteden wij aandacht voor het ontstaan van de rechtstaat en democratie zoals wij deze nu kennen.
3. Omgaan met verschillen We streven naar erkenning van en waardering voor alle aanwezige identiteiten en persoonlijkheden
Het vormingsaspect op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden en geestelijke aspecten i.c.m. godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs vinden wij van groot belang. Wekelijks worden er “Hallo Wereld” lessen gegeven in alle groepen. Deze lessen worden gegeven door vakdocenten Christelijk/Islamitisch en Humanistisch Vormingsonderwijs. We besteden aandacht aan diverse religieuze feesten en bezoeken gebedshuizen om zo van elkaar te leren wat religie voor iemand kan betekenen. Via onze methode voor WO (onderdeel: biologie) leren wij onze leerlingen omgaan met verschillen in fysieke verschijning en natuurlijke ontwikkeling van personen.
4. Ontwikkelen maatschappelijke en sociale competenties
T.a.v. de ontwikkeling van sociale competenties maken wij gebruik van het aanbod van de cultuurcoach Zwartewaterland (maatschappelijk en sociaal), Natuur en Milieu Overijssel (maatschappelijk) en werken wij samen met onze collegaschool voor de organisatie van activiteiten als de Koningsspelen. Rond kerst organiseren wij de kerstkaartenactie voor de oudere bewoners van de Schans in december (maatschappelijk en sociaal) en op school organiseren wij een spelletjesmiddag voor ouders, opa’s/oma’s en anders betrokkenen bij het kind (sociaal). Jaarlijks staan o.a. de volgende activiteiten op het programma: -schoolvoetbaltoernooi. Dit wordt georganiseerd vanuit de lokale voetbalclub DESZ. De leerlingen van beide scholen in Zwartsluis spelen in gemengde teams. -schoolvolleyballtoernooi. Dit wordt georganiseerd vanuit de volleyballvereniging. -palmpaasoptocht. Dit wordt georganiseerd vanuit de buurtvereniging. -avond4daagse. Dit wordt georganiseerd vanuit de 4daagsecommissie. -Zwartewaterlandloop. Dit wordt georganiseerd vanuit de atletiekvereniging. -bezoek museum Schoonewelle. -activiteiten georganiseerd vanuit jeugdsoos Exclusa Zwartsluis. Al deze activiteiten hebben tot doel de maatschappelijke bewustwording en sociale omgang met elkaar te bevorderen. Voor alle activiteiten geldt dat wij hierin een stimulerende rol vervullen om zoveel mogelijk kinderen en ouders aan deze activiteiten te laten deelnemen (maatschappelijk en sociaal).
Dit is onze manier
Onze school en de nabije omgeving is de oefenplaats voor onze leerlingen. Wij zien burgerschapsonderwijs als een integraal onderdeel van al onze vakken die wij aanbieden. Burgerschapsonderwijs is geen methode apart, maar volgt de manier zoals onze school de leerlingen wil zien opgroeien tot moderne zelfbewuste, jonge burgers. De aspecten van het burgerschapsonderwijs zijn verweven in onze manier van handelen zoals beschreven in onze visie op onderwijs, vanuit KiVa, maar ook in onze manier van omgaan met elkaar en met de kinderen.